Huur een interimmer in en de meter gaat lopen. Althans, dat wordt vaak gedacht. Hoge facturen, uurtjes schrijven en veel praten maar weinig wol. Het zijn maar een paar van de vooroordelen die heersen omtrent een interim-manager. En toch hoeft dat niet zo te zijn. Ikzelf werk in ieder geval niet zo. Vaste afspraken en vooral snel in de wedstrijd zitten, dat is waar het bij mij om gaat. Want veranderingen bereik je toch vooral door te doen.

 

Snel aan de slag

Snel aan de slag betekent natuurlijk niet met oogkleppen op altijd en overal steeds weer hetzelfde kunstje uitvoeren. Dat zou niet eens kunnen. Elke organisatie, sterker nog elke opdracht, heeft een unieke vraag en een unieke omgeving. Steeds weer moet er dus gekeken worden naar wat er op die plek nodig is, wat er veranderd moet worden en hoe dat gerealiseerd kan worden.

 

en snel resultaat boeken

De kunst is wel om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Hoogst waarschijnlijk niet meteen het eindresultaat, maar wel tussenstapjes. Zaken waarmee je kunt laten zien dat er beweging in zit, dat er wat gebeurt en dat er verandering mogelijk is. Dat verandering op sommige vlakken zelfs al geboekt wordt.

 

Eerste indruk

Zelf zorg ik ervoor dat ik altijd gelijk begin. En dat kan heel letterlijk direct bij binnenkomst zijn. Zo was ik een paar jaar geleden op de eerste werkdag veel eerder dan mijn opdrachtgever op kantoor. Hij kwam zo’n 1,5 uur later binnen. In plaats van op hem te wachten met sloten koffie was ik met de mensen op die locatie gaan praten en had zo al een goede een eerste indruk van de organisatie en de issues die er speelden.

 

Een concrete aanpak

Direct starten is dus key. Hier één van mijn bewezen voorbeelden:

  • In de eerste dagen zie je veel. Zorg dat je in de eerste 2 weken ook kan bevestigen wat je in die eerste paar dagen hebt gezien. Kloppen jouw indrukken wel met wat er werkelijk gebeurt?
  • Na 2 weken ga je het team verkennen; wie zitten er in het team, wat beweegt ze om er te zijn, hoe is de verhouding privé-werk en wat maakt dat ze zich gewaardeerd (gaan) voelen?
  • Dan als je weet wat de beweegredenen van de teamleden zijn én wat hen motiveert, dan pas communiceer je gedoseerd jouw plannen richting de key-spelers in het team.
  • Na 4 weken is het tijd om te incasseren; laat zien dat wat je in het begin hebt geroepen, je dat ook hebt waargemaakt. Dat is vooral richting de teamleden. Hiermee win je het vertrouwen en ben je geloofwaardig. En dat heb je nodig als je nu de echte stappen tot verandering wilt zetten!

 

Effect in het verandertraject

Om na de eerste maand effectief het verandertraject in te gaan, is het belangrijk dat je die stappen hebt gezet. Het beruchte ‘doorpakken’ zeg maar ;-). Essentieel is daarbij de betrokkenheid van de teamleden of medewerkers. Door ze te laten ervaren dat jij je echt inzet voor die verandering en ze ervan te overtuigen dat zij daarin ook een heel belangrijke rol spelen, kun je die stappen zetten.

 

Betrokkenheid creëren

Die betrokkenheid creëer je door elke medewerker te laten zien dat hij een rol speelt in het grotere geheel. Door ze te laten ervaren wat er gebeurt als de cirkel doorbroken wordt als zij niet meebewegen. Een samenwerking laten ontstaan door wederkerigheid; ‘Ik doe iets voor jou als jij ook wat voor mij doet.’ En rapporteer terug aan de medewerkers over het grotere geheel en spreek ze er individueel op aan. Faciliteer ze ook in het verbeteren van hun individuele prestaties en geef ze eerlijke feedback op basis van wederzijds respect.

 

Mijn interim-aanpak, eentje waarmee je echt resultaten boekt

Om veranderingen door te voeren, moet je de mensen die erbij betrokken zijn, laten meebewegen. Mijn ervaring is dat het lukt met deze aanpak. Natuurlijk moet je oprecht betrokken zijn, geen aparte agenda voeren en ook echt staan voor wat je zegt en doet. En of het dan het reduceren van het ziekteverzuim is, het doorvoeren van een hogere prestatie-efficiëntie of een ander proces realiseren, dat maakt niet uit. Start direct met focus op de mensen die voor je werken, dan zet je de verandering in. Deze aanpak is mijn aanpak, een interim-aanpak zogezegd. Zodat als die meter begint te lopen, je ook echt resultaten zult zien.

 

Jeffrey van Beek, operationeel verandermanager

Wil je eens verder hierover praten of gewoon kennismaken met een kop koffie? Bel of mail me dan. En als je wilt ben je ook van harte welkom bij de maandelijkse bijeenkomsten van het expertnetwerk imProvic. Elke laatste donderdag van de maand van 19.30 tot 22.00 uur.