Wat je ziet is dat retailers en leveranciers gevangen zitten in een systeem (zgn. retail-verdienmodel) dat niet meer aansluit bij de realiteit. En daarbij bevrijd niemand zich van dat juk dat al decennia bestaat. Het lijkt wel of retailers zich hier volledig bij neerleggen. Zo komt bijvoorbeeld in juni de winterkleding binnen bij de retailers, terwijl het hartje zomer is. En in november hangt de winterkleding al in de uitverkoop, terwijl de echte kou nog komen moet. Als dit zo door gaat, doen wel elkaar hiermee de das om en wordt het succes van de stenen winkel een gegeven uit de 20e eeuw.

Verschuivingen

Heel langzaam zien we wel de inkoop opschuiven naar een later moment, maar de opschuiving is niet genoeg om los te komen van dit juk. Het gevolg blijft dat we een druk hebben op onze cashflow en de marges zo sterk onder druk komen te staan dat de kleine ondernemers de grootste pijn ervaren. Hieruit blijkt nog steeds ons onvermogen in deze sector.
De weerseizoenen zijn ook aan het verschuiven en daar zou de levermomenten en de opruimingsperiode op afgesteld moeten worden. We kijken nu naar de concurrent en willen ‘de slag’ niet missen en gaan dus mee met andere ondernemers in kortingsacties en opruimingen. Dit wordt allemaal gedaan vanuit de angst. Bang om de omzet de missen.

Angst om te stoppen

Daarbij durft niemand uit dit systeem te stappen. En retailers en leveranciers zien elkaar nu vooral als vijand, terwijl ze elkaar nodig hebben als partner.
Voor de kleine zelfstandige is het moeilijk om uit dit systeem te stappen. Inkooporganisaties en de overheid moeten hier het voortouw in nemen om dit tij te keren. Leveranciers en afnemers moeten de handen in 1 slaan. Ze hebben elkaar nodig om in de toekomst samen te overleven. Meerdere levermomenten is hierin een oplossing. Op die wijze worden leveringen meer gespreid waardoor er minder druk op de cashflow zit en retailers gericht op het moment hun goederen ontvangen die bij die tijd van het jaar hoort.

Samenwerking

Ook afspraken over ‘basis-collectie’ en ‘seizoens-collectie’ moeten door de leverancier en retailer besproken worden. Wat ruim je wel op en wat niet. De overheid zal weer afspraken moeten maken over de aanvang van de opruimingsperiode. Het is 25 jaar geleden los gelaten om de vrije marktwerking te bevorderen, maar het blijkt een averechts effect te hebben.

Kijk door de juiste bril

Daarnaast moet je juist in deze tijd als zelfstandige naar je eigen verdienmodel kijken door de bril van de consument. Wat maakt dat de consument graag bij jou koopt? Vaak kom je dan weer uit op de basisprincipes waarop ondernemers de start van hun winkel gefundeerd hebben.
Te vaak hoor ik ondernemers praten vanuit hun eigen perspectief. Maar daar zit de hedendaagse klant niet op te wachten. De klant is juist op zoek naar zijn eigen voordelen en zijn eigen gemak. Als retail-expert help ik ook regelmatig ondernemers om hier inzicht in te krijgen. Juist door die inzicht te geven ontstaat bewustwording bij retailer. Dit zal uiteindelijk leiden tot een andere vernieuwde blik op uw onderneming.

Op het vrijblijvende ondernemersplatform Improvic, kunt u als retailer middels een vragenmodule inzicht krijgen in uw eigen onderneming. Improvic heeft experts die u als ondernemer reflecteert en ondersteunt naar nieuwe successen. www.improvic.eu