Elke organisatie kent ziekteverzuim, maar niet overal wordt het effectief aangepakt. En dat zorgt voor een onnodig hoog verzuim. Als operationeel manager zie ik het steeds weer; door betrokken te zijn kun je in korte tijd veel bereiken bij het personeel. En dus ook het ziekteverzuim reduceren. Dat klinkt zo eenvoudig, maar waarom is het verzuim dan toch vaak te hoog?

Ongeïnteresseerd?

Een medewerker die hevig ongeïnteresseerd is en duidelijk denkt “daar heb je weer de volgende manager” gaat geen stap harder voor je lopen. En zal zich dus ook niet extra inzetten en toch naar het werk gaan als hij of zij zich eigenlijk niet zo lekker voelt. Integendeel, vaak wordt elke situatie dan aangegrepen om thuis te blijven.

Of weten dat je nodig bent

Uit ervaring weet ik dat de hoogte van het ziekteverzuim ontstaat uit een combinatie van factoren. Maar de manager is daarin de grootste factor. Als hij een situatie kan creëren waarin de medewerkers zich gewaardeerd voelen, ze hun collega’s niet teleur willen stellen en ze weten dat hun rol in het team belangrijk is, dan gaan ze naar het werk. Want ze weten dat ze nodig zijn.

Dienend leiderschap

Die situatie creëer je als manager met dienend leiderschap. Jij bent er voor de mensen. En dat merken ze in hoe jij werkt. Ik doe dat zelf als volgt:

  • Eerst zorg ik dat het ik het team leer kennen, echt kennen! Waarom zijn de mensen hier aan het werk, wat doen ze naast het werk, wat is hun humor en wat frustreert ze? Oprechte belangstelling dus. Daar begint het altijd mee.
  • Vervolgens zoek ik met elke medewerker de verbintenis op individueel niveau. Ik zoek naar de ‘klik’; welke rol hebben ze nu en is dat de juiste? En wat motiveert ze dan om in de juiste richting te bewegen?
  • De invulling van de volgende stap is afhankelijk van mijn opdracht; ik formuleer de juiste doelen per persoon. Het gaat dan om haalbare doelen met perspectief. Én doelen die bestaande problemen binnen het team zullen oplossen.

Andere cultuur, en minder verzuim

Bij deze aanpak is het gedrag van de manager natuurlijk essentieel. Vriendelijk en respectvol klinkt zo logisch maar ik zie vaak genoeg dat het niet zo vanzelfsprekend is. Zonder amicaal te worden kun je met iedereen vriendelijk omgaan en toch heel duidelijk aangeven wat de business vereist. De mensen moeten immers in de organisatie passen, die wordt niet aangepast aan de mensen! Maar door ze open, respectvol en met perspectief te benaderen en ze geduldig mee te nemen in jouw overwegingen, zijn ze veel sneller geneigd zich aan te passen aan de wensen vanuit de organisatie. En dan ontstaat er een andere cultuur waarin je meer bereikt. En minder verzuim hebt.

Ook veranderen?

0,0% ziekteverzuim is een utopie, maar een flinke reductie is zeker wel mogelijk. Zeker als je mijn aanpak volg en je als een betrokken manager opstelt. Wil je daar meer over weten? Of heb je heel andere ideeën? Laten we dan eens verder sparren. Bel of mail me, dan plannen we snel een kop koffie.